Jak zdrowo się odżywiać?

Zachowanie zdrowia jest możliwe tylko i wyłącznie dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie oraz dużej dawce aktywności fizycznej. Jeżeli to zaniedbamy, nie będziemy cieszyli się pełnią sił witalnych. Życie w biegu i brak wystarczającej ilości czasu nie są jednak czynnikami sprzyjającymi zachowaniu zdrowia. Jeżeli trochę się postaramy, możliwe jednak będzie przygotowanie pełnowartościowych oraz smacznych posiłków. Należy również wprowadzić kilka zasad, na których powinna oprzeć się zdrowa dieta.

Ile posiłków dziennie spożywać?

Osoby, które rozpoczynają przygodę ze zdrową dietą, zastanawiają się zawsze nad tym jaką ilość posiłków spożywać. Do niedawna przyjmowało się, że najbardziej optymalne jest spożycie pięciu posiłków w ciągu dnia. Dzisiaj dietetycy mają już jednak nieco inne podejście. Oczywiście pięć posiłków to nadal dobra opcja, ale nie ma nic złego w tym, jeżeli będziemy jeść cztery razy dziennie. Innymi słowy, ważniejszy jest odpowiedni odstęp między poszczególnymi posiłkami niż ich ilość.

Przyjmuje się, że powinno się spożywać posiłki co trzy lub cztery godziny. Pierwszy posiłek, którym jest śniadanie, powinniśmy spożyć do godziny po przebudzeniu się. Ostatni posiłek powinien być zaś zjedzony minimum dwie godziny przed pójściem spać. Mitem jest więc stwierdzenie, że nie powinno się jeść po osiemnastej. Jeżeli mamy w zwyczaju kłaść się do łóżka o północy, możemy zjeść posiłek nawet o dziesiątej wieczorem. Niezmiernie ważne jest również to, aby poszczególne posiłki były odpowiednio kaloryczne. Jak powszechnie wiadomo, najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie. Powinno być ono odpowiednio zbilansowane i kaloryczne. Drugie śniadanie oraz podwieczorek, jeżeli go spożywamy, powinny być lekkie. Obiad i kolacja to kolejne posiłki, które powinny być mocno sycące.

Na jakie warzywa stawiać i w jakiej ilości?

Nie od dziś wiadomo, że kluczem do zachowania zdrowia jest zjadanie odpowiedniej ilości warzyw i owoców w ciągu dnia. Oczywiście warzyw powinniśmy spożywać znacznie więcej. Do niedawna mówiło się o spożywaniu trzech porcji warzyw i dwóch porcji owoców. Dzisiaj mówi się już o zjadaniu pięciu porcji warzyw w ciągu dnia. Najlepiej stawiać na produkty sezonowe. Wiosną warto stawiać na nowalijki, w tym sałatę i rzodkiewki. Warto zaufać również dobroczynnemu wpływowi szparagów na nasz organizm. Na rynku dostępne są zarówno te białe jak i zielone. Latem możemy wybierać spośród cukinii, dojrzałych w słońcu pomidorów czy smakowicie wyglądających ogórków. Jesienią spróbujmy jędrnych marchewek czy jarmużu. Zima to czas warzyw korzeniowych, takich jak seler, pietruszka czy ziemniaki.

Poza sezonem warto unikać kupowania takich warzyw jak na przykład pomidory. Nie zawierają one cennych składników odżywczych i są pozbawione charakterystycznego smaku. Warzywa powinny stanowić bazę większości naszych posiłków. Najlepiej spożywać je na surowo, bo mają wówczas najwięcej witamin. Jeżeli poddajemy je obróbce cieplnej, pilnujmy tego, by ich nie rozgotować. Dobrze jest również zakupić urządzenie pozwalające przygotowywać posiłki na parze. Brokuł czy kalafior ugotowany na parze zachowuje znacznie więcej witamin i soli mineralnych niż ten ugotowany w sposób tradycyjny.

Co z owocami?

Owoce zawierają w swoim składzie fruktozę, która jest cukrem prostym. Należy więc pamiętać o ich ograniczonym spożywaniu. Nie powinniśmy przekraczać dwóch porcji w ciągu każdego dnia. Podobnie jak w przypadku warzyw, najlepiej stawiać na produkty sezonowe. Wiosną bardzo szybko pojawią się truskawki i poziomki. Latem nie będziemy zaś mogli narzekać na brak malin, borówek czy jeżyn. Nie sposób również nie wspomnieć o słodkich czereśniach i kwaśnych wiśniach. Jesień to czas na śliwki, jabłka oraz gruszki. Zimą warto używać owoców mrożonych, które bez trudu znajdziemy w większości marketów spożywczych. Najwięcej wartości odżywczych mają owoce spożywane na surowo. Możemy jednak przygotowywać z nich również smakowite przetwory. Będziemy mogli z powodzeniem zjeść je zimą, gdy brak będzie świeżych owoców sezonowych.

Nie zapomnij o pełnowartościowych zbożach.

Nie od dziś wiadomo, że spożywanie białego pieczywa może przysporzyć nam wielu problemów zdrowotnych. Oprócz otyłości możemy mieć problem także z prawidłowym metabolizmem cukrów. Na szczęście istnieją zboża, które możemy spożywać z korzyścią dla zdrowia. Mowa tu przede wszystkim o pełnoziarnistych produktach zbożowych. Warto zainteresować się orkiszem, który możemy spożywać w postaci płatków lub kaszy. Dobrze dać szansę pieczywu żytniemu na zakwasie, a także smakowitej owsiance. Nie ulega wątpliwości, że zasadna wydaje się być rezygnacja z mąki białej na rzecz tej z pełnego przemiału. Jeżeli kupujemy makaron, stawiajmy na ten z mąki razowej. Przygotowując ciasta i torty również możemy jej użyć. Nie musimy przy tym obawiać się, że ciasto nam nie wyrośnie. Oczywiście należy zachować umiar w spożywaniu zbóż. Zawsze warto łączyć je z białkiem. Idealny posiłek skomponowany na bazie zbóż to owsianka z orzechami i owocami sezonowymi.